Works
ピアノソナタ第一番「クリプシス ー 蛾の斑紋は樹皮に溶け込む」
2019-2020年にかけて作曲。作曲にあたって以下の点を考え、めざした。
1.擬態の不穏さ
何の変哲もないものが、自明でなくなるような兆候・違和感
裏にある何ものかが、すぐにも内蔵が流出するように表層に現れてきてしまうのではないかという不吉な予兆に満ちた感覚(魔術的シュールレアリズムとの連関)
2.音楽と非音楽の間を掘る
内なる「こども」の要素(システムによって生成されたセンリツと三和音の伴奏)
非ピアニズム・T Monk の影響
Piano Sonata #1 "Crypsis - a mottled moth blends into tree bark"
Composed between 2019 and 2020.The following points were considered and aimed for when composing the music
1. The unease of mimicry
An exploration of the subtle signs and disturbances that turn the ordinary into something unsettling.
There's an ominous sensation, as if something hidden is about to surface, threatening to spill its innards—a notion deeply tied to the concept of magical surrealism.
2. Excavating between music and non-music
Delving into the inner "child" (system-generated melody and triadic accompaniment) , embracing non-pianistic elements reminiscent of T. Monk.
The performer is instructed to play all semblances of melodies using only the index finger.
Clusters twist and writhe unnervingly.
3. The sensation of "wounds," signs of tearing in everyday reality
A rebellion against beauty.
This piece conjures a forest, an ecosystem of raw, untamed sounds.
The recordings are performed by the composer in a preliminary interpretation : Here's the link.
「無題 第3番b」 ビオラ、ホルン、トロンボーンのための
(2019 10月- 2020 1月)
「無題」は近年取り組んでいるの作品シリーズの題名である。本作、第3番bは2019年から2020年にかけて作曲された。この「無題」という題名は次のような経緯を暗示している。つまり、当初は作品に題名があったものが、秘密裏に奪われ、もはやそれが何だったか不明になっているものという架空の背景である。このことは、世界の根源を支えてきた大きな複数のシステムが崩壊し始めているという、今日の共通感覚と関連しているように思われる。
しかし一方で、この作品は自然に関するものでもある。時に自然は、人間にとって不都合な面を垣間見せる。例えばそれは、大きな災害に限らず、毒を持つ昆虫や植物のような、微細なレベルのものも含んでいる。このようないきものは、普段は腐葉土に隠れているが、時に、知らずに触れてしまった人に傷を与える。これは無数の棘を持った絡み合うつる草などといった、厄介な自然の様相をも想起させる。このような自然の側面を模倣することは音楽を痛々しいものにするが、しかし逆説的に微かな真実の光を象徴する可能性をもつであろう。
しかし一方で、この作品は自然に関するものでもある。時に自然は、人間にとって不都合な面を垣間見せる。例えばそれは、大きな災害に限らず、毒を持つ昆虫や植物のような、微細なレベルのものも含んでいる。このようないきものは、普段は腐葉土に隠れているが、時に、知らずに触れてしまった人に傷を与える。これは無数の棘を持った絡み合うつる草などといった、厄介な自然の様相をも想起させる。このような自然の側面を模倣することは音楽を痛々しいものにするが、しかし逆説的に微かな真実の光を象徴する可能性をもつであろう。
作品は、3つの楽章によるシンメトリカルな形状から成る。第1楽章、第3楽章はポジとネガである。そして第2楽章はそれらの間の変換機のように機能する。これらは同一の何ものかの3つの異なる側面である。
作品は Wahnsinn Trio に献呈された。
Untitled #3b for viola, horn, and trombone
(2019 Oct -2020 Jan)
"Untitled" is the title of my recent series of pieces. #3b was written from 2019 to 2020. "Untitled" implies that there was an original title for the piece, but it was stripped off and already lost for some unknown or secret reason. That might be associated with a common sensation today that large systems which have bolstered the world are beginning to collapse. However, on the other side, the piece is about nature. Nature sometimes shows its inconvenient aspect for the human being, not only in the case of huge disasters, but also in the tiny micro level, such as weird and toxic insects or plants. These living things are usually hiding in the leafmould, but sometimes hurt people who touches them unaware. It also reminds me of the cumbersome nature of entangled vines with countless thorns. Emulating nature in that aspect would make music more harsh tasting, but paradoxically, this might show a possibility to symbolize the little light of truth.
The piece in three movements forms a symmetrical shape. The 1st and 3rd movements are positive-negative, and the 2nd movement works as a converter between the two. These are the different aspects of the same something.
The piece is dedicated to the Wahnsinn Trio.
"Untitled" is the title of my recent series of pieces. #3b was written from 2019 to 2020. "Untitled" implies that there was an original title for the piece, but it was stripped off and already lost for some unknown or secret reason. That might be associated with a common sensation today that large systems which have bolstered the world are beginning to collapse. However, on the other side, the piece is about nature. Nature sometimes shows its inconvenient aspect for the human being, not only in the case of huge disasters, but also in the tiny micro level, such as weird and toxic insects or plants. These living things are usually hiding in the leafmould, but sometimes hurt people who touches them unaware. It also reminds me of the cumbersome nature of entangled vines with countless thorns. Emulating nature in that aspect would make music more harsh tasting, but paradoxically, this might show a possibility to symbolize the little light of truth.
The piece in three movements forms a symmetrical shape. The 1st and 3rd movements are positive-negative, and the 2nd movement works as a converter between the two. These are the different aspects of the same something.
The piece is dedicated to the Wahnsinn Trio.